Επιλογή Σελίδας

Ανθρωπολογία της Αγωγής & Σύγχρονες Παιδαγωγικές Κατευθύνσεις

Αρχική E Πρόγραμμα & Οδηγός Σπουδών E Ανθρωπολογία της Αγωγής & Σύγχρονες Παιδαγωγικές Κατευθύνσεις

Θεωρία: 3 ώρες/εβδομάδα | Φροντιστήρια: 1 ώρα/εβδομάδα | Μονάδες ECTS: 3

Περιεχόμενο – Σκοπός του μαθήματος

Το μάθημα «Ανθρωπολογία της Αγωγής και Σύγχρονες Παιδαγωγικές Κατευθύνσεις» αποσκοπεί στη γνωριμία των φοιτητών του Τμήματος με τους βασικούς άξονες της Παιδαγωγικής Επιστήμης, της Φιλοσοφίας της Παιδείας και της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, καθώς και με τα σύγχρονα παιδαγωγικά ρεύματα με τις φιλοσοφικές και ανθρωπολογικές προϋποθέσεις τους. Το μάθημα συμβάλλει στην ουσιαστική παιδαγωγική εκπαίδευση των φοιτητών, ώστε να καταστούν ικανοί να αντιλαμβάνονται την εκπαιδευτική διαδικασία όχι ως τεχνική διεκπεραίωσης σχεδίων, αλλά ως δημιουργική διαδικασία επικοινωνιακής αλληλεπίδρασης λαμβάνοντας υπόψη τη λειτουργία του σχολείου στην κοινωνία.

Το μάθημα σχεδιάστηκε έτσι ώστε, μαζί με την παρακολούθηση των άλλων μαθημάτων του κύκλου της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, να καθίστανται οι φοιτητές επαρκείς να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της διδασκαλίας των βιοεπιστημονικών μαθημάτων, η οποία αποτελεί μέρος των επαγγελματικών προοπτικών των αποφοίτων του Τμήματος (Εκπαιδευτική Ειδικότητα ΠΕ 04.04 Βιολόγων).

Αναλυτικό Περίγραμμα του Μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος δομείται ως εξής:

  1. Θεωρητική θεμελίωση και έργο της παιδαγωγικής επιστήμης.
  2. Ανθρωπολογικά και κοινωνικά δεδομένα της παιδαγωγικής διαδικασίας. 104
  3. Επιδιώξεις και σκοποί της παιδαγωγικής διαδικασίας.
  4. Kατευθυντήριοι προσανατολισμοί της αγωγής: Υποβοήθηση του παιδαγωγούμενου για ενηλικίωση και χειραφέτηση. Εμπειρίες συλλογικών-δημοκρατικών διαδικασιών.
  5. Παιδαγωγικό ζεύγος και φαινομενικές παιδαγωγικές αντινομίες.
  6. Η σχεσιοδυναμική παιδαγωγική του προσώπου και το σχολείο των σχέσεων.
  7. Παιδαγωγικά ρεύματα και συστήματα.
  8. Εκπαιδευτική ανισότητα και η αντισταθμιστική εκπαίδευση.
  9. Οι μαθητές με ιδιαίτερες ανάγκες και το πρόβλημα της εκπαίδευσής τους.
  10. Περιβαλλοντική εκπαίδευση. Αγωγή υγείας. Αγωγή καταναλωτή.
  11. Επιστημονικός εγγραμματισμός. Εκπαίδευση και ψηφιακές τεχνολογίες.
  12. Διαπολιτισμική αγωγή. Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση.
  13. «Διά βίου» παιδεία και εκπαίδευση. Εκπαίδευση ενηλίκων.

Εργαστηριακές Ασκήσεις

  1. Μικροσκοπία και μικροσκοπική παρατήρηση.
  2. Χειρισμός και μικροσκοπική παρατήρηση βακτηρίων.
  3. Τα Πρώτιστα.
  4. Οι Μύκητες.
  5. Τα κατώτερα φυτά. Βρυόφυτα – Πτεριδόφυτα.
  6. Οι ιστοί και τα όργανα των σπερματόφυτων: ο βλαστός.
  7. Οι ιστοί και τα όργανα των σπερματόφυτων: η ρίζα και το φύλλο.
  8. Οι ιστοί των ζωικών οργανισμών.

Τρόπος Αξιολόγησης

Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με τη συμμετοχή τους σε γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου. Σαφείς οδηγίες σχετικά με τα κριτήρια και τους τρόπους αξιολόγησης δίνονται με αναρτήσεις στην ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος στο e-Class κάθε εξάμηνο και μπορεί να υπάρχουν μικρές διαφοροποιήσεις ανά ακαδημαϊκό έτος.

Προτεινόμενα Συγγράμματα

  • Πανταζής Αναστάσιος Ε., Ελευθερία και Αγωγή στον «Αιμίλιο» του J. J. Rousseau, εκδ. Γρηγόρη
  • Θεοδωρόπουλος Ιωάννης, Με άλλα μάτια: Σχεδίασμα Φιλοσοφικής Παιδαγωγικής, εκδ. Γρηγόρη
  • Kalantzis M., Cope B., Νέα Μάθηση: Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης, εκδ. Κριτική
  • Ματσαγγούρας Ηλίας, Εισαγωγή στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής: Εναλλακτικές Προσεγγίσεις, Διδακτικές Προεκτάσεις, εκδ. Gutenberg
  • Ξωχέλλης Παναγιώτης, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, εκδ. Κυριακίδη
  • Ξωχέλλης Παναγιώτης, Σχολική Παιδαγωγική, εκδ. Κυριακίδη
  • Κογκούλης Ι., Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, εκδ. Κυριακίδη
  • Περιοδικό «Παιδαγωγικός Λόγος – Περιοδική έκδοση για τις Επιστήμες του Ανθρώπου και την Εκπαίδευση»: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/plogos/index
    www.plogos.gr

Εκπαιδευτικό Υλικό / E-class

https://eclass.uth.gr/courses/BIO_U_105/

Διδάσκων

Βασίλειος Ε. Πανταζής (Υπεύθυνος)