Θεωρία της Διδασκαλίας και Διδακτική των Βιοεπιστημών
Θεωρία: 3 ώρες/εβδομάδα | Φροντιστήρια: 1 ώρα/εβδομάδα | Μονάδες ECTS: 3
Περιεχόμενο – Σκοπός του μαθήματος
Το μάθημα «Θεωρία της Διδασκαλίας και Διδακτική των Βιοεπιστημών» αποσκοπεί στη γνωριμία των φοιτητών του Τμήματος με τους βασικούς άξονες της Θεωρίας της Διδασκαλίας, της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και της Διδακτικής Μεθοδολογίας των Βιοεπιστημονικών Μαθημάτων, ώστε να καταστούν ικανοί να διδάσκουν με επάρκεια τα μαθήματα που σχετίζονται με την ειδικότητά τους στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, σε φροντιστήρια, καθώς και σε φορείς επαγγελματικής κατάρτισης όλων των βαθμίδων και επιπέδων.
Το μάθημα δίνει ιδιαίτερο βάρος:
α) στις επιστημολογικές και διδακτικές προϋποθέσεις των μαθημάτων Βιοεπιστημών,
β) στον σχεδιασμό της διδασκαλίας τους και
γ) στις θεωρίες μάθησης.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην Πρακτική Άσκηση Διδασκαλίας των φοιτητών με τον σχεδιασμό και την παρουσίαση διδακτικών σεναρίων και/ή την πραγματοποίηση διδασκαλιών με υπόκριση (μικροδιδασκαλίες/microteaching σε προσομοιωτικές συνθήκες ή/και σε συνθήκες πραγματικής σχολικής τάξης).
Το μάθημα σχεδιάστηκε έτσι ώστε, μαζί με την παρακολούθηση των άλλων μαθημάτων του κύκλου της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, να καθίστανται οι φοιτητές επαρκείς να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της διδασκαλίας των βιοεπιστημονικών μαθημάτων, η οποία αποτελεί μέρος των επαγγελματικών προοπτικών των αποφοίτων του Τμήματος (Εκπαιδευτική Ειδικότητα ΠΕ 04.04 Βιολόγων).
Αναλυτικό Περίγραμμα του Μαθήματος
Το περιεχόμενο του μαθήματος δομείται ως εξής:
- Θεωρίες μάθησης
- Στάδια νοητικής ανάπτυξης και επιστημονικής σκέψης
- Σύγχρονες διδακτικές κατευθύνσεις και συντελεστές αποτελεσματικής διδασκαλίας.
- Αναλυτικά προγράμματα και διδακτική μεθοδολογία.
- Μεθόδευση της διδασκαλίας, βασικές διδακτικές αρχές και αξιολόγηση της διδασκαλίας.
- Οργάνωση και σχεδιασμός της διδασκαλίας μιας ενότητας.
- Μέσα αγωγής.
- Οι Βιοεπιστήμες ως αντικείμενο διδασκαλίας.
- Απαιτήσεις της σύγχρονης διδασκαλίας των Βιοεπιστημών.
- Μορφές διδασκαλίας των Βιοεπιστημών.
- Διερευνητικές μέθοδοι διδασκαλίας των Βιοεπιστημών.
- Δραστηριότητες και εποπτικό υλικό στη διδασκαλία των Βιοεπιστημών.
- Πρακτική Άσκηση Διδασκαλίας των φοιτητών: Σχεδιασμός και παρουσίαση διδακτικών σεναρίων και/ή πραγματοποίηση διδασκαλιών με υπόκριση (μικροδιδασκαλίες/microteaching σε προσομοιωτικές συνθήκες ή/και σε συνθήκες πραγματικής σχολικής τάξης).
Τρόπος Αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται:
- Mε εκπόνηση ατομικής εργασίας/παρουσίασης (σχέδιο μαθήματος)-Πρακτικής Άσκησης Διδασκαλίας: 30%
- Με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου: 70%
Σαφείς οδηγίες σχετικά με τα κριτήρια και τους τρόπους αξιολόγησης δίνονται με αναρτήσεις στην ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος στο e-Class κάθε εξάμηνο και μπορεί να υπάρχουν μικρές διαφοροποιήσεις ανά ακαδημαϊκό έτος.
Προτεινόμενα Συγγράμματα
- Santrock, J., Εκπαιδευτική Ψυχολογία, 6η Έκδοση, Επιμέλεια: Αντωνίου Α.-Σ., Πολυχρόνη Φ., εκδ. Τζιόλα
- Schacter D., Gilbert D., Wegner D., Nock M., Εισαγωγή στην ψυχολογία, εκδ. Δαρδανός
- Eggen P., Kauchak D., Εκπαιδευτική ψυχολογία, Νέοι ορίζοντες στη μάθηση και τη διδασκαλία, εκδ. Κριτική
- Wild, Ε., Möller, Ε. Παιδαγωγική Ψυχολογία, εκδ. Κυριακίδη
- Ματσαγγούρας Ηλίας Γ., Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας: Η σχολική τάξη, εκδ. Γρηγόρη,
- Joyce Br., Weil M., Calhoun E., Διδακτική Μεθοδολογία – Διδακτικά Μοντέλα, εκδ. Έλλην
- Ζόγκζα Βασιλική, Θέματα διδακτικής της Βιολογίας, εκδ. Μεταίχμιο
- Αθανασίου Κυριάκος, Εισαγωγή στις Βιολογικές Επιστήμες και η Διδακτική τους, εκδ. Γρηγόρη
- Αθανασίου Κυριάκος, Διδακτική της Βιολογίας, Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά
Συγγράμματα και Βοηθήματα – Αποθετήριο «Κάλλιπος»
- Περιοδικό «Παιδαγωγικός Λόγος – Περιοδική έκδοση για τις Επιστήμες του Ανθρώπου και την Εκπαίδευση»: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/plogos/index