Επιλογή Σελίδας

Περιβαλλοντική Βιοτεχνολογία

Αρχική E Πρόγραμμα & Οδηγός Σπουδών E Περιβαλλοντική Βιοτεχνολογία

Θεωρία: 3 ώρες/εβδομάδα | Εργαστήρια: 2 ώρες/εβδομάδα | Μονάδες ECTS: 5

Περιεχόμενο – Σκοπός του μαθήματος

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις βασικές αρχές της Περιβαλλοντικής Βιοτεχνολογίας. Παρουσιάζονται οι βασικές ομάδες των μικροοργανισμών που αποτελούν εργαλεία της βιοτεχνολογίας και των περιβαλλοντικών εφαρμογών της καθώς και η συμμετοχή των μικροοργανισμών στους γεωχημικούς κύκλους των βασικότερων στοιχείων όπως C, N, P, S, Fe και άλλων μετάλλων. Οι περιβαλλοντικές εφαρμογές της βιοτεχνολογίας παρουσιάζονται και συνοδεύονται από ανάλογα παραδείγματα από την διεθνή και εγχώρια βιβλιογραφία. Τέτοιες εφαρμογές είναι η βιολογική αποκατάσταση ρυπασμένων περιβαλλοντικών υποστρωμάτων, η παραγωγή βιο-καυσίμων (βιοαέριο, βιο-αιθανόλη, βιο-υδρογόνο), εφαρμογές στην γεωργία, στην βιομηχανία χαρτιού, πλαστικών και σε άλλες βιομηχανίες. Οι εφαρμογές αυτές αποσκοπούν στην προώθηση διεργασιών που περιορίζουν την επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Οι παραδόσεις του μαθήματος συνοδεύονται από σειρά εργαστηριακών ασκήσεων που αφορούν στην εξοικείωση των φοιτητών με βασικές μικροβιολογικές, μοριακές και αναλυτικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται εκτενώς στην περιβαλλοντική βιοτεχνολογία.

Αναλυτικό Περίγραμμα του Μαθήματος

  1. Εισαγωγή στην Περιβαλλοντική Βιοτεχνολογία και μικροοργανισμοί – εργαλεία
  2. Μικροοργανισμοί και γεωχημικοί κύκλοι
  3. Περιβαλλοντικοί ρύποι και μικροβιακές μετατροπές
    • Ανόργανοι και οργανικοί ρύποι
    • Μηχανισμοί μικροβιακής διάσπασης οργανικών ρύπων
  4. Βιολογική Αποκατάσταση: Βασικές αρχές, μέθοδοι και στρατηγικές εφαρμογής (βιο-ενεργοποίηση, βιο-εμπλουτισμός) – παραδείγματα, Βιολογική απορρύπανση μετάλλων (Cr, As, Se, Hg), ραδιονουκλεϊδίων (U, Te), οργανικών ρύπων (PAHs, PCBs, φυτοφάρμακα, ΤΝΤ, κ.α.), τεχνολογικές προεκτάσεις στην εφαρμογή της βιολογικής αποκατάστασης (insitu, exsitu)
  5. Χρήση μυκήτων και βακτηρίων στην βιολογική απορρύπανση: Μύκητες λευκής σήψης – βακτήρια, χρήσεις, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
  6. Φυτική Αποκατάσταση: Βασικές αρχές (συντελεστής φυτικής συσσώρευσης) και περιγραφή των βασικών μεθόδων εφαρμογής της φυτικής απορρύπανσης (φυτική συσσώρευση, διήθηση, εξάτμιση και σταθεροποίηση), προβλήματα εφαρμογής.
  7. Περιβαλλοντική Βιοτεχνολογία και Γεωργία:
    • Μικροοργανισμοί ως βιολογικά εντομοκτόνα (Bacillusthuringienis, Βακιλοϊοί, γενετική βελτίωση, θέματα ασφάλειας χρήσης)
    • Μικροοργανισμοί ως βιολογικά μυκητοκτόνα – Μηχανισμοί δράσης (Trichodermasp. Pseudomonasfluorescens)
    • Μικροοργανισμοί ως βιολογικά λιπάσματα – Συμβιωτικά συστήματα φυτών – μικροοργανισμών (αζωτοδεσμευτικά βακτήρια και μυκορριζικοί μύκητες), Ριζοβακτήρια προωθητικά φυτικής ανάπτυξης (PGPR), Προβλήματα και μέθοδοι εφαρμογής
  8. Περιβαλλοντική Βιοτεχνολογία και Βιο-καύσιμα:
    • Βιο-αέριο
    • Βιο-αιθανόλη
    • Βιο-υδρογόνο
    • Περιγραφή βιομηχανικών διεργασιών, μικροοργανισμοί και συνθήκες, βιοτεχνολογικές παρεμβάσεις για βελτιστοποίηση
  9. Περιβαλλοντική Βιοτεχνολογία και βιομηχανικές διεργασίες:
    • Βιολογικά υποβοηθούμενη εξόρυξη πετρελαίου
    • Βιολογική ανάκτηση μετάλλων
    • Παραγωγή βιο-πολυμερών – βιο-πλαστικών
    • Παραγωγή επιφανειοδραστικών ουσιών βιολογικής προέλευσης
    • Βιολογική λεύκανση χαρτιού

Εργαστηριακές Ασκήσεις

  1. Μύκητες λευκής σήψης – προσδιορισμός ενζυμικής δραστικότητας λακάσης.
  2. Μύκητες λευκής σήψης – προσδιορισμός ενζυμικής δραστικότητας εξαρτώμενης του Mn υπεροξειδάσης.
  3. Δενδροειδείς μυκορριζικοί μύκητες – εκτίμηση αποικισμού σε ριζικό σύστημα καλαμποκιού.
  4. Απομόνωση βακτηρίων που αποδομούν γεωργικά φάρμακα – επίστρωση σε εκλεκτικά θρεπτικά μέσα.
  5. Απομόνωση βακτηρίων που αποδομούν γεωργικά φάρμακα – επιλογή βακτηρίων και αξιολόγηση. αποδομητικής ικανότητας σε υγρά θρεπτικά μέσα.
  6. Αξιολόγηση ποικιλότητας μικροοργανισμών σε έδαφος – εξαγωγή DNA από δείγμα εδάφους, μοριακή αποτύπωση με την μέθοδο DGGE.

Τρόπος Αξιολόγησης

Η επίδοση των φοιτητών στο μάθημα αξιολογείται με βάση τις επιδόσεις τους σε γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου (90%) και σε εργασία που καλούνται να παρουσιάσουν προφορικά με την ολοκλήρωση του εξαμήνου (10%).

Προτεινόμενα Συγγράμματα

  • Scragg A. 1999. Environmental Biotechnology. Pearson Education Limited, ISBN: 0 582 27682 9
  • Evans GM, Furlong JC. 2003. Environmental Biotechnology. Theory and Application. Willey and Sons, ISBN: 0-470-84372-1

Εκπαιδευτικό Υλικό / E-class

https://eclass.uth.gr/courses/BIO_U_154/

Χρήσιμες Συνδέσεις:

Διδάσκοντες

Δημήτριος Καρπούζας (Υπεύθυνος)

Παναγιώτης Καράς