Από την επιστήμη στην επιχείρηση-Καινοτομία και επιχειρηματικότητα στην βιοτεχνολογία
Θεωρία: 2 ώρες/εβδομάδα | Φροντιστήρια: 1 ώρα/εβδομάδα | Μονάδες ECTS: 3
Περιεχόμενο – Σκοπός του μαθήματος
Μέρος Α: Δημιουργώντας μια επιχειρηματική ιδέα
Η γέννηση μιας ιδέας είναι μια σημαντική και απαιτητική διαδικασία, αλλά μόνο η αρχή για κάθε μελλοντικό επιχειρηματία. Το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη μιας ιδέας σε μία υποσχόμενη ευκαιρία μέσω καινοτομικής σκέψης, έρευνας της αγοράς, ανάλυσης των ανταγωνιστών και δυναμικής επιχειρηματικής μοντελοποίησης. Το μέρος Α του μαθήματος εισαγάγει τους φοιτητές στις έννοιες της επιχειρηματικότητας, της δημιουργικότητας και καινοτομίας, της διαδικασίας παραγωγής ιδεών, της αναγνώρισης και του εντοπισμού ευκαιριών, της αποτίμησης της αξίας των ιδεών και την ανάλυσης του κλάδου, της αγοράς και των ανταγωνιστών.
Το μέρος Β του μαθήματος εστιάζει στην ανάπτυξη και διαχείριση των επιχειρήσεων βιοτεχνολογίας και πιο συγκεκριμένα στην εμπορευματοποίηση ανακαλύψεων και εφευρέσεων, στις νεοφυείς επιχειρήσεις, στο επιχειρηματικό κεφάλαιο, την επιχειρησιακή επέκταση και έξοδο.
Οι ενότητες και τα ζητήματα που θα εξεταστούν στο μάθημα καλύπτουν τα εξής:
- Προστασία και κατοχύρωση μέσω ευρεσιτεχνιών:
- Βασικές αρχές και διαδικασίες.
- Εθνικό και διεθνές θεσμικό πλαίσιο, ρυθμίσεις- κανονισμοί και πρακτικές.
- Ομοιότητες και διαφορές μεταξύ του ευρωπαϊκού και αμερικανικού θεσμικού πλαισίου και πρακτικών.
- Στρατηγικές δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας:
- Επιστημονικά και εμπορικά ζητήματα
- Τρόποι και μηχανισμοί ανάπτυξης στρατηγικών πνευματικής ιδιοκτησίας με στόχο την επιτάχυνση της καινοτομικής διαδικασίας και την εξασφάλιση των επενδύσεων σε πνευματική ιδιοκτησία.
- Διαχείριση δικαστικών αγωγών, παραβίασης και αναγκαστικής εκτέλεσης πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Υποδείγματα και μέθοδοι αδειοδότησης και στρατηγικές διαπραγμάτευσης.
- Κλινική δοκιμή:
- Σχεδιασμός, υλοποίηση, ανάλυση και παρουσίαση κλινικών δοκιμών, Επιχειρησιακή ανάπτυξη στις επιστήμες της βιοτεχνολογίας και της ιατρικής τεχνολογίας.
- Στρατηγική και οργάνωση όταν μεταφέρεται μια επιστημονική ιδέα σε ένα εμπορικό προϊόν/ επιχείρηση.
- Ανάπτυξη επιχειρηματικών σχεδίων, ανάλυση αγοράς, επιχειρηματικό κεφάλαιο.
Μαθησιακοί μέθοδοι και δραστηριότητες
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 εβδομάδες κατά την διάρκεια του χειμερινού/ εαρινού εξαμήνου. Κάθε εβδομάδα περιλαμβάνει διάλεξη και παρουσίαση επιλεγμένων μελετών περιπτώσεων ανάλογα με το περιεχόμενο της διάλεξης. Επίσης προβλέπονται προσκεκλημένοι ομιλητές με εμπειρία στην έναρξη, εκτέλεση και ανάπτυξη επιχειρήσεων που βασίζονται στην επιστήμη. Στο πλαίσιο αυτό διαδραστικά σεμινάρια και συζητήσεις για διαφορετικά ζητήματα προγραμματίζονται και υλοποιούνται. Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση την συμμετοχή τους στο μάθημα, την υποβολή και παρουσίαση ατομικής γραπτής εργασίας στο μέσον του εξαμήνου και την υποβολή και παρουσίαση ομαδικής εργασίας- σχεδίου.
Τρόπος Αξιολόγησης
Οι φοιτητές βαθμολογούνται με βάση τις επιδόσεις τους στις γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου.
Προτεινόμενα Συγγράμματα
- Δημιουργία Νεοφυών Επιχειρήσεων- Επιχειρηματικότητα για τον 21ο αιώνα. Stephen Spinelli, Robert Adams, Βασίλης Μ. Παπαδάκης. Μετάφραση: Παναγιώτης Κακαλέτρης, Αντωνία Λαμπάκη, Νίκος Ρούσσος. Επιμέλεια: Βασίλης Μ. Παπαδάκης, Εκδόσεις Utopia, 2015
- Καινοτομία και επιχειρηματικότητα. John Bessand, Joe Tidd. Εκδόσεις Τζιόλα 2016
- Η πρόκληση του επιχειρείν. Ειρήνη Βουδούρη, Εκδόσεις Ι. Σιδέρης, Σειρά: Βέλτιστες Ελληνικές Επιχειρηματικές Πρακτικές=Greek Business Case Studies 2005
- Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα, Θεωρία – Πράξη. Καραγιαννής, Γ.Η. Μπακούρος, Λ.Ι. Εκδόσεις ΣΟΦΙΑ, 2010
- Επιχειρηματικότητα και καινοτομία- Από την ίδρυση στη διοίκηση και την επιβίωση της νέας επιχείρησης. Γιώργος Θ. Χατζηκωνσταντίνου, Ηρακλής Ι. Γωνιάδης Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός, 2009